Monday, January 31, 2011

Si Pemetik Gitar

Hmm, it sounds interesting..even at my age 32 (actually belum lagik)..i'm still rock!!! babe..i still layan lagu rock..masih young at heart kata org...rock buat jiwa rasa muda..rock buat hidup porak peranda! hahaha..well, tak semua rock itu gila..cuma mereka yg extreme, yg buat diri mereka gila..=P

Well, my late grandpa..sgt2 lah tak suka..d guy with d long hair..semak kata nyer dan kurang maskulin..but it was long time ago ..plus arwah pro kerajaan dan pro Mohamed Rahmat selaku Menteri Penerangan ketika itu..it was funny when i try to recall back ..ader sekali tu kat tv (RTM)..tak salah.. ramai artis2 rock mesia ketika tu..they willing to cut their hair beramai-ramai on d stage...sgt tak rock tp cool occay!..hahaha...





It was the most interesting moment in my life, recalls Kurt Cobain..jantan bermata biru itu..buat hati jatuh cinta over & over again.. uhh..melihat jari2 nyer memetik gitar sambil smoking ..mata kuyu & cakap merapu ..uhhh dem cool!!! i was fall in love at wrong time..at wrong place i guess..hmm.."bercinta" dlm diam dengan mat pit + penyanyi kumpulan Nirvana..sememang nyer perbuatan yg salah bagi seorang pelajar puteri skolah agama yg disegani..(bukan aku yg disegani..tp my school occay ;P ) dan di situlah thrill nyer!..klau difikirkan memang sgt kelakar dan sengal..entah apa yg digilakan..dgn pemetik gitar itu..maybe jiwa remaja aku saja yg suka merapu..dan merambu..sukakan lelaki rosak akhlak begitu??..tapi dia sgt2 cool di mata aku ..huhu..pemetik gitar yg telah memetik hatiku.. =P
uhh biasalah umur remaja yg meronta & mudah tergoda dgn apa saja!


Teringatkan kisah menyimpan kaset & poster kurt cobain @ Nirvana secara rahsia adalah amat memorable..byk impact nyer dlm idup aku nih..well, dan ia menjadikan aku adalah aku hari ini (sket2 lah)..again bercinta at d wrong time..while other people sibuk menalaah buku pelajaran..menghafal rumus fizik + kimia & menghafal nama2 bio seperti medulla oblongata dan sebagainya..study hingga bengkak mata..yer,live ketika itu amat kritikal..coz aku bakal menduduki exam besar SPM pada tahun itu..well, SPM penentu arah tuju masa depan kataya..tapi aku pulak asyik busy menghafal lagu2 Nirvana..dari senaskah buku lirik Nirvana..yg diprint dari internet.. aku beli dari sorang budak laki kelas aku (5 biru) ..tak salah buku lirik tu dijual dgn harga rm5 ker rm15..(tak hengat)..limited edition..
so hasilnyer, result SPM aku.. average jer..frust gak coz skolah aku was d best school in M'sia for SPM that year..top scorer..my friends pun ramai yg further study in medic & ader jugak yg fly ker oversea..then, tempat aku kat local U sajer..(tu pun seb bayek..Alhamdulillah) ..
well, betul ler tu aper yg ustaz cakap selalu ..klau byk dengar lagu metal bleh gelap hati..susah nak study..hmm, good point to share di sini..wink*



Rentetan citer poster kurt cobain @ Nirvana,..ekceli aku curi2 beli poster & kaset time outing kat seremban..hati remuk bila muka kurt cobain kena lipat lapan..bawah loker baju aku simpan..korang pun tau kan betapa berat loker kayu dua tingkat kat asrama tu kan..kalau terhempas atas kaki..mau dok hospital tak lalu makan..
warden pulak, sgt galak buat siasatan..spotcheck tiap2 malam..rasa cuak berlarutan..klau aku kena paksa tunjuk bahan ..tapi aku dok diam..rahsia mesti simpan!..risau poster si pemetik gitar disiat depan2 & nanti aku kena denda cuci jamban..huhu..again, si pemetik gitar ajar aku berani ..break the rules.." diam, jgn bercakap benar (tp tidak menipu)..rahsia mesti simpan! "..sesuatu yg salah terdevelop dlm diri..membawa ke masa depan..



Selepas abis school, it was year 1996..aku dah tak stay lagi kat asrama..aku stay kat rumah sambil tunggu result masuk U, ..tiap2 hari aku layan lagu nirvana kuat2..mcm nak pecah bilik..macam nak pecah telinga..lepas gian yg sudah lama..dan muka pemetik gitar..kat dinding senyum memandang aku..

mak: apa nak jadik nih..dengar lagu setan ..mcm nak pecah rumah nih..slow skettt radio tu !!
aku: mak, tak bayek ckp org layan lagu setan..nih lagu rock lah makk...mak nih marah2 org..tak rock lah..
mak: anak dara apa nih..tampal poster penuh bilik..mailakat tak masuk ..klau mcm nih tau!
aku: mak, org dengar lagu rock jer..tp org sembahyang tau..huhu..
(salah konsep di situ..by right mmg mailakat tak masuk pun klau penuh gambar artis..tambah2 plak..Cobain dah mati masa tu)

if i'm not mistaken, beberapa hari lepas tu..mak aku masuk bilik lagik..kali nih, habis semua poster pemetik gitar kat dinding dia tanggal..dia buat sendal pintu & lapik lemari pinggan..aku punya ler remuk hati..dan bermasam muka..tanda protes sehingga berhari2...uhh, kerana pemetik gitar..aku langgar perintah mak sendiri..

tapi itu kisah lama..kisah aku dan krisis identiti..kisah aku belajar mengenal erti hidup yg fluctuating , rock & roll ini..
cobain mati meninggalkan erti..kisah pemetik gitar yg mati bunuh diri.. mati dalam kesesatan dlm mencari realiti..

tak salah berjiwa rock..rock2 jugak..solat jgn lupa..
tak salah si pemetik gitar..jika ada hati yg kecewa & jadi gila..
dia si pemetik gitar.


ini dari aku, yg sekadar berkongsi buat teladan..  :)



antara pemetik gitar yg aku minati :  

 
Matthew Bellamy from Muse


Kirk Hammett from Metalica

Munky from Korn

No comments: