Tuesday, February 1, 2011

The Compensation

One by one keluar dari bilik itu sambil holding the white envelope in their hands...at their faces jelas terpancar kecerian yg melampau..for me pulak yg memang sediakala membawa gene ceria dlm badan..benar2 terasa jiwa terlepas melayang..when i see, i screamed at the amount yg stated pada kertas putih yg bertajuk : 2010 SE Compensation Assesment -Salary Adjustment.

The total increase in salary consists of 2 components:
  • Market catch up :RMXXX.XX
  • Annual salary adjustment :RMXXX.XX
OMG, my salary will be increased by almost 18%..I never imagine that i'll get that much..Alhamdulillah.. :)

but that's not the message yg aku nak sampaikan..

Sometimes terdengar jugak suara2 sumbang.."Sab, yg ko dok keje penat2..bukan ader org nak appreciate pun".. aku senyum jer & dlm ati aku membalas.."i'm not doing my job..just because to impress others or anybody in specific..but it's because..nih jelah sumber rezeki yg aku ader dan Allah bagi.. so salah ker kalau kita membuat keje dgn betul & amanah..supaya rezeki tu lebih berkat..??"..i don't blame them for make me down sometimes..yup semua org ader their own frustration..i never blame them..


Just looking back at the past .. untuk menjadi aku sekarang..there was no short cut..my career pathway tidaklah se smooth rakan2 sebaya aku yg lain..they got the job offer before the graduation day..memiliki kereta hebat pada young age..live di university yg havoc yg disulami partey!partey!partey!..barangkali..well, what ever it was..live must be moved on..

My 1st career.. bermula pada semester break matrix 1..jiwa muda yg hanya inginkan duit poket lebih..nothing much..i worked as sales assistant kat sebuah  hypermarket di prai..keja di hardware department..kadang2 tgh susun barang..tupperware jatuh atas kepala.. work started at 7am & finish at 10.30pm...working more than 12 hours without OT or KWSP..sepanjang tempoh tu aku tak dibenarkan duduk except waktu rehat..klau curi2 duduk kena tangkap ngan supervisor..automatic kena terminate..so duit gaji akan burn coz keja tak cukup sebulan..so 2,3 hari pertama i can't sleep at all.. at nite..i cried..i had a horrible backache..tp di gagahkan juga..almost everyday makan roti sadin & air sejuk for lunch..cause that was the cheapest meal that i can get kat foodcourt..dan balik keje jalan kaki almost 600m..terkejar2 tunggu bas..kadang2 diganggu manusia berjiwa kacau..yg berlambakkan di tepi jalan..anak melayu yg suka merambu.. tapi aku terus bertahan demi RM450 sebulan.. keja jugak sampai 2 months.. then start the new semester..sambung belajar pulak..


The 2nd one, ..I was working during semester break jugak..but this round..my mom suruh duduk di rumah saja..but myself terasa agak buang masa..lalu diproposekan pada my mom+ brother..aku nak buat bisnes..bunyi nyer hebat kan??..but aku nak berniaga nasi lemak jer..dunno how can i come out with that idea..idea yg kedengaran "kpg.com"..tak klass langsung untuk seorg gadis berusia 21thn yg gilakan music alternative rock..atau lebih tepat.. “Aper!! jual nasik lemak?? Ohh tak rock langsung!!!”.. rasanye takde gadis seusia aku yg bleh tebalkan muka jual nasik lemak di stesen bas dan di kaki jalan.. dari gate umah makcik limah melarat ke gate Sek Men. Kebangsaan Sbg.Jaya..


Well, at first modal was provided by my brother..yelah aku mana ada duit..duit dlm wallet paling banyak pun doploh hengget..modal digunakan utk beli beras 2 kampit + santan+ ikan bilis+telur+daun pisang +timun..and my mom yg berhati mulia.. willing to cook & wrap nasik lemak..she woke up seawal 4am..just to support my bisnes nasi lemak yg  forsure..untung nyer tak seberapa itu.. I called it.. kasih ibu coz mak sanggup bersengkang mata & menolak nikmat tidur malam...base on calculation pun mmg dah tahu tak bleh nak untung sgt..nasi lemak lima posen ..isi nyer seperti nasi lemak Kampong Baru..my mom jawab “alah ini bisnes suka2”.. aku senyum sajer..lepas solat subuh..aku susun nasik lemak cantek2 dlm Tupperware baju “alah tong plastic pat segi besar yg ader cover & tangkai tu”..then ikat kejap2 kat belakang beskal..as perasmian on the 1st day working as penjual nasi lemak..abg tampalkan sticker pd tong tersebut..sticker berfont besar yg ader reflection "nasi lemak special RM0.50"..sebatu jauh pun dah bleh nampak..dan pagi itu mereka semua melihat aku mengayuh beskal keluar dr gate rumah.. I know they love me so much..dan mengharapkan yg terbaik for me..


subuh tu..aku mengayuh beskal yg berat muatan itu ke sebuah bus stand depan sekolah menengah..dgn penuh harapan..harap2 budak2 sekolah kat situ..akan beli nasi lemak aku.. huhu..first customer sorang pakcik..baru balik solat subuh barangkali.."adik tak pegi sekolah ke?..duduk kat mana?..bagi pakcik nasik lemak 2 bungkus".."saya tak sekolah pakcik, duduk kat rumah belakang sana".. i know what was in his mind.."kesian budak nih..org susah barangkali..tak sekolah tolong familiy jual nasik lemak".. pakcik tu sengaja bagi duit Rm5..aku takde change..then dia kata "adik, keep the change".. aku senyum sambil cakap terima kasih..tapi dlm hati terasa malu..seperti menagih simpati di tepi jalan..

 

A few days after, bisnes was not bad..as far as i remember..kebanyakkan yg datang beli adalah regular customers..hmm, tong tu tak cukup besar..just muat2 50 bungkus nasi lemak saje sehari..tu jelah maximum capacity jualan aku..one day, hujan gerimis subuh tu..when i was cycling..then ada bas lalu tepi..terkejutkan bas tu yg menderu laju..i lost control..nasi lemak berterabur atas jalan yg basah..it was really2 broke my heart into pieces..sedih pikirkan mak yg bersusah payah bagun 4 pagi masakkan nasik lemak tu..semua nye sia2..i went back home..dengan hati yg penuh hampa..tp mak cakap "takpa"..

and on the next day, selalu nyer klau kuar pukul 6.30am then before pukul 8am sure dah balik rumah & nasi lemak dah abis jual..but that day, mcm kurang laku skett..so aku kayuh dari satu taman ke satu taman..dah dekat pukul 10am..nasi lemak masih tinggal separuh tong lagik..without realizing that i was spied by my own brother..actually abang followed aku since pagi lagik..then he drove & stopped his car depan aku..dia cakap "takpa ..pi lah balik, bungkus semua nasik lemak tu..mai nak bawak pi ofis"..then abang bagi aku RM50..uhh this is what we called family business huh??..abang tolong aku sebab tak sampai hati..tengok aku patah hati..life is not that easy..life is not that easy..

to be continued.. :)
the only picture taken masa aku kecik2 dulu bersama abang

This is my mom yg setia bersusah payah & yg sgt sygkan aku .. Thanks mom, XOXO ! :)

1 comment:

Anonymous said...

ni kejer ko maser cuti yer...hahahaha